Kolonia

Tak zatytułowałem grupę rzeźb, które zaprojektowałem dla przestrzeni zielonej w okolicy Glinianek Włościańskich na obszarze Sadów Żoliborskich w Warszawie. Zwyczajowo mówi się, że teren Sadów Żoliborskich dzieli się na szereg kolonii. Gdy większa ilość ptaków założy gniazda blisko siebie, takie zjawisko również nazywamy kolonią.

 

Moje rzeźby to abstrakcyjne, geometryczne formy, korespondujące z modernistyczną architekturą osiedla. Kompozycja cylindra i dysku, umieszczona nad ziemią na ażurowych stalowych nogach. Każdy cylinder będzie składał się z dziesiątek połączonych ze sobą wiklinowych modułów, nadających rzeźbie fakturę podobną do kolby kukurydzy, owocu maliny, podmorskiego koralowca, pszczelego plastra czy też wielokomórkowych struktur widzianych pod mikroskopem.

moduły

Wiklinowe moduły zaprojektowałem tak, by potencjalnie mogły zachęcić ptaki (najbardziej liczę na szpaki i wróblowate) do założenia w nich gniazd. Jest to eksperyment. Z tego, co wiem, nie były dotychczas robione poważne próby wykorzystania wikliny jako materiału budek dla ptaków. Jest to eksperyment. Jeśli ptaki tam nie zamieszkają, rzeźby będą spełniały wyłącznie funkcję sztuki w przestrzeni publicznej dla ludzi. Jeśli ptaki założą gniazda w tych zaprojektowanych dla nich apartamentowcach wielorodzinnych, na co od początku liczę, będziemy mogli mówić o rzeźbie służącej różnym gatunkom odbiorców. Po roku wiem już, że te moduły pasują mazurkom – sąsiedzi zaobserwowali kilka lęgów, zdaje się, że trzy. W następnych latach zobaczymy, jak dalej będzie się rozwijała ta historia. Rzeźby wkomponowałem w ten naturalny teren dokonując możliwie minimalnej ingerencji, ponieważ ważna jest dla mnie dzikość tego miejsca. Nie ma żadnego murowanego postumentu, wykładanej kostką ścieżki. Nogi ze stalowych rurek, podtrzymujące wiklinowe formy, wystają wprost z porastającej Górki trawy.

Realizacja jest możliwa dzięki temu, że mój projekt, jako jeden z wybranych w otwartym ogólnopolskim konkursie, dofinansowano ze środków programu własnego Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku pn. Rzeźba w przestrzeni publicznej dla Niepodległej – 2024 pochodzących z budżetu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dziękuję WSM, społeczności Owocowe Sady Żoliborskie i generalnie sąsiadom z osiedla Sady Żoliborskie oraz stowarzyszeniu Fulltura za wspieranie projektu.
Więcej szczegółów na temat dofinansowania projektu na stronie: www.fulltura.pl